Start Forum Zoeken

Archief Forum 2

Welkom
Nieuws
SOS
Beroep
Buurt
Beleid
Links
Contact

Reacties
Archief Forum 1
Archief Forum 2

Uw mening via email en nieuwsgroepen 2 

Hieronder enkele van de reacties die ons bereikten via de (elektronische) post en/of via de nieuwsgroepen.

Van: Monika Stoces (monika.stoces@pandora.be
Onderwerp: Open brief aan Tuur Van Wallendael

Via email. Datum: 14.06.2001

Een bejaardentehuis naast een discotheek? Open brief aan Tuur van Wallendael
Ik lees nu dat het pand in de Verversrui mogelijk een bejaarden tehuis zou worden? Nadat de bordeel plannen zijn afgevoerd, zoekt men een humaner klinkende bestemming, maar als ex-prostituee moet ik toch even reageren op de uitspraken van Schepen Tuur van Wallendael, het meeste last heb ik met de ronduit discriminerende en bovendien onzinnige bewering dat de meeste prostituees, nergens anders terecht kunnen, en geen andere sociale contacten hebben. 
Ook was bijzonder verrassend de uitspraak dat de prijzen in het schipperskwartier, en het ging niet over prostitutie maar over woongelegenheden, de pan zouden uitswingen binnenkort. Is dat dus echt een tipje van de sluier voor de volgende fase in de buurtplannen, toch een tweede chique buurt dus? 
Hoe goedbedoeld het ook mag zijn, ik begrijp echt niet waarom bejaarde vrouwen uit de sector in een "bejaardentehuis" moeten geconcentreerd worden, dan nog midden in de prostitutiebuurt naast een discotheek. Stellen dat mensen die alleen in het opvangcircuit aarden, vooral prostituees zijn, en dat de meeste prostituees bijna geen ander sociaal leven hebben, dat klopt echt niet. De ex-prostituee die u vernoemt, is zelf het levende bewijs dat niet al deze vrouwen verloren moeten lopen, net zoals ikzelf en vele anderen van mijn collega's, hoewel hun rechtszekerheid wel bijna onbestaande is, zoals nu weer duidelijk blijkt. 

Ik ken de situatie hier, en ook de dame die jaren inderdaad mijn collega was, en ik denk te weten wat ze ongeveer bedoelt. Ze mag me zeker corrigeren indien ik ongelijk heb, met alle respect. Wat natuurlijk wel waar is, is dat het Schipperskwartier een volksbuurt is, waar mensen van allerlei pluimage, niet perse crimineel, maar kleurrijk en inderdaad diep ingebed in deze buurt leven. Deze mensen houden inderdaad ook van deze buurt, omdat het hier jaren heel gemoedelijk en dorps aan toeging. 
Ik kan alleen maar toejuichen dat voor deze mensen betaalbare huisvesting zou worden gecreëerd, gezien bewoning in dit kwartier, voor alle duidelijkheid ook tussen de prostitutie zelf, een eerste noodzakelijk voorwaarde is om de buurt leefbaar te maken. Helaas wordt door de concentratiepolitiek van de stad, het wonen tussen prostitutie een steeds groter probleem, en hiermee de scheiding bewonersprostitutie steeds sterker. Goedkope woongelegenheden voor mensen die uit vrije wil juist wel tussen de prostitutie willen wonen, zijn zeer zeker welkom, er mag er naast de klassieke sociale woningbouw, gerust een huis voor een ander soort publiek komen die misschien juist wel midden in die gekke buurt willen zitten. Niet alle bewoners wonen graag in hetzelfde, toch? Maar een bejaardentehuis voor prostituees???… 

Trouwens was er niet een huis met daklozenopvang in de Keistraat? Moesten die "marginalen" daar niet vertrekken vanwege negen miljoen subsidiegeld, nadat ze het hele pand hadden gerenoveerd? Daar wil de stad deze mensen dan weer inruilen voor een buurthuis, gericht op de sociale woningbouw, want die laatstgenoemde bewoners, moeten de legitimatie lijken van het prostitutieplan. Daklozenopvang verjagen, motiveren met de uitvoering van het prostitutieplan, en ondertussen de bewoners Keistraat wijsmaken dat het voor hen is, lijkt me dan ook absurd en niet erg netjes, of begrijpt iemand het nog? Afwisseling in woongelegenheden zou nochtans de uniformiteit kunnen breken, en het authentieke van deze buurt kunnen helpen herstellen en bewoning aantrekken, maar dan moeten er natuurlijk parkeerplaatsen voorzien worden… zoals trouwens letterlijk staat in het echte prostitutieplan. Ik denk me nog één nuance te mogen veroorloven: alle mensen die hier jaren graag wonen, werken of werkten, en voor wie wonen tussen prostitutie geen enkel bezwaar zijn, worden door de huidige "buurtherwaardering", "zeldzaam antiek" uit het tijdperk dat dit nog een echte volksbuurt was. Of deze mensen het hier nog zo leuk gaan vinden in artificieel opgedeelde straten tussen uniforme hoerenkoten, zonder winkeltjes of restaurantjes, dat betwijfel ik ten zeerste. In dat geval zal een op de verversrui een pand worden aangekocht dat staat te rotten, zucht! 

Of gelooft men nu echt, dat alle prostituees die gebroodroofd worden ondertussen door de stad, in datzelfde stadsgebouw "opvang" gaan zoeken? Dat lijkt me uiteraard uitgesloten! Wie wil er nu bij zijn beul gaan wonen? Of vergis ik mij? Maar begrijpt u me niet verkeerd, dat u het gesprek opent, dat kan alleen worden toegejuicht, mijnheer Van Wallendael, hopend dat ik aan het debat iets positiefs heb kunnen toevoegen als ex-prostituee, want dat was mijn bedoeling, meer niet. 

Met vriendelijke groeten, Monika Stoces

Van: Pros Robaer (pros@village.uunet.be)  
Onderwerp: Re: Eindoplossing voor Antwerps Schipperskwartier?

Via Nieuwsgroep misc.be. Datum: 07.06.2001

Op 7 juni 2001 schreef Joeri: "Vind jij dan dat prostitutie in de buurt van een middelbare school (Atheneumbuurt) aanvaardbaar is?"
Zeker. Prostitutie is nu eenmaal een normaal verschijnsel. Het heeft geen zin dit te verdoezelen door een concentratiegebied te creëren, waar dit alles "weggestopt" kan worden.
Vriendelijke GNUtjes, 
Pros --- Peace, Love & Linux

Van: Johan (johanX24@hotmail.com)  

Als dit pand volzet is, dan kan waarschijnlijk uitgeweken worden naar andere plaatsen van de stad. Ik denk hier aan het stadhuis, of aan de Kathedraal. Te veel mensen laten werken op eenzelfde plaats.... Te veel bedden op dezelfde plaats... Klinkt naar huisjesmelkers... En dus moeten zij dan voor opdraaien. 

Ik ben er van overtuigd dat Tuur VW ervoor gaat zorgen dat zij in menswaardige omstandigheden hun beroep kunnen uitoefenen. Hoe hij dit gaat doen? Door dagelijks langs te komen, en een bezoekje te brengen. Hij krijgt dan een abonnement van 't stad. Is er te weinig plaats, dan heeft hij er uiteraard geen probleem mee om zijn privé-woonst ter beschikking te stellen. Want ze moeten natuurlijk in menswaardige omstandigheden hun beroep kunnen uitoefenen. Is er nog te weinig plaats, dan gaan de andere gemeenteraadslieden hun woonst uiteraard ook aanbieden, en is er toch geen probleem? 

Ik kan niet begrijpen waar jij ergens problemen ziet. Het beroep wordt helemaal uit het illegale milieu gehaald, en komt in de handen van onze vredelievende gemeenteraadslieden. Natuurlijk wordt er voor je binnen gaat wel altijd eerst gecontroleerd of je geen parkeerbonnetjes meer liggen hebt. Uiteraard moet er ook voor elke lozing eerst een vergunning worden aangevraagd. Dit kan volgens de Vlarem II wetgeving, door het college van Burgemeester van Schepenen worden goedgekeurd. Dus altijd eerst even op het gemeentehuis binnenWIPPEN, en klaar "komt" kees... 
Johan

Van: Joeri (geen email) 

Vind jij dan dat prostitutie in de buurt van een middelbare school (Atheneumbuurt) aanvaardbaar is ? En als 't Stad inderdaad beslist een hoerenkot uit te baten met onze belastingscentjes zal ik als eerst in de rij staan om P.V. te laten opstellen (wegens onbehoorlijk bestuur en leven van de opbrengsten van prostitutie). En dan een "vergoeding" voor de hoeren die hun werk kwijt zijn ... LOL ... da's al even zot als die kwieten die hun huis hebben verkocht om te investeren in L&H en nu willen dat ze vergoed worden met belastingsgeld. Dat die hoeren ook eens eerst belastingen en sociale zekerheid gaan betalen, net zoals iedere werkende mens, eens zien of ze dan nog zo lachen als er 60% van hun inkomsten verdwijnt.
En al eens aan gedacht dat het uiteindelijk de maffia (ongeacht van welke oorsprong, Belgisch, Italiaans, Albanees, ...) is die met alle centjes gaat lopen?
Joeri

Van: Paul Van Britsom (paul.van.britsom@pandora.be)  
Onderwerp: 1 mei 2001: Prostitutie is arbeid. Arbeid is recht

Via Nieuwsgroep politics.be. Datum: 01.05.2001

> PROSTITUTIE IS ARBEID, ARBEID MET EEN LAAG INKOMEN.
Gemakkelijk gezegd natuurlijk... weet dan ook de redenen hiervoor:
- pooiers 
- schandalig hoge huurprijzen 
- druk en afpersing 
- geen vrije keuze 
- ...
mvg, paul

Van: René Los   
Onderwerp: Kind van de rekening (artikel De Standaard) (rene@lanoye.be) 

Via email. Datum: 30.04.2001

Hallo,
Het opiniestuk van me is doorgemaild naar De Standaard en verschijnt daar dus op 30 april.
Groetjes,
René

Hoeren kunnen niet protesteren en het Antwerps schepencollege durft niet handelen Toegegeven. Het Antwerpse stadsbestuur kán geen goed prostitutiebeleid voeren. Daartoe ontbreekt het wettelijk kader en er zijn onvoldoende Antwerpse financiële middelen om te investeren in infrastructuur, opvang en begeleiding. De huidige Antwerpse prostitutieambtenaar Karin Martens schreef dat al in een vroegere nota waarvan de ondertitel luidde: Het ontbreken van beleidsinstrumenten om een prostitutiebeleid te voeren. Omdat de situatie in Antwerpen uit de hand dreigde te lopen, koos de stad dan maar voor een inperkend concentratiebeleid in de plaats van een gedoogbeleid. Het schepencollege besloot vorig jaar de raamprostitutie in het Schipperskwartier in te perken tot een autovrije gedoogzone van drie straten (in de plaats van de voormalige zestien straten). Tippelen werd niet meer gedoogd in de stad. Als alternatief zou er een zogeheten afwerkplek worden gecreëerd, ergens aan de rand van de stad. De voorgestelde locatie werd echter door de gemeenteraad afgewezen. Een jaar later is er nog geen alternatieve plek gevonden. Maar inmiddels voert de politie haar deel van het Beleidsplan Prostitutie minutieus uit. Tippelaarsters zijn op dit moment opgejaagd wild, ze worden verdreven van hun zichtbare, traditionele plek en zwermen nu uit over de hele stad. Het gevolg is dat de buurtwerkers voor opvang, begeleiding en medische controle het een pak moeilijker hebben gekregen. Nochtans was dat net wat men wou vermijden. Dat lees je toch in het eindrapport van adviesbureau Seinpost, getiteld Een alternatieve locatie voor de straatprostitutie in Antwerpen : "De alternatieve locatie dient (in ieder geval) gericht te zijn op de 'losse' vorm van prostitutie, welke met name door aan drugs verslaafde prostituees wordt beoefend. Dit ten eerste omdat het voor deze vorm van straatprostitutie eenvoudig is zich op een ongewenste en ongecontroleerde wijze over de stad te verspreiden. Ten tweede omdat het vanuit gezondheids- en welzijnsoptiek van groot belang is dat er zicht blijft bestaan op deze groep. Een aangewezen locatie voor prostitutieactiviteiten uitgeoefend door aan drugs verslaafde vrouwen kan tevens dienen als vind- en ontmoetingsplaats, van waaruit specifieke medische en sociaal-maatschappelijke hulpverlening kan worden aangeboden.''
Wat men wilde vermijden, gebeurt dus nu. Sterker: het wordt zelfs in de hand gewerkt. Het milieu blijft vergeven van de georganiseerde misdaad en de werkomstandigheden van de mannelijke en vrouwelijke prostituees blijven slecht. Door het repressief beleid neemt de onderlinge concurrentie tussen de prostituees en pooiers toe, hun inkomsten dalen en de Antwerpenaar schrikt al lang niet meer op van de zoveelste schietpartij en misdaadafrekening. Er zijn twee belangrijke verklaringen voor het uitblijven van een alternatieve afwerkplek. 
De eerste reden is politieke onmacht en zelfs onwil. Het schepencollege durft geen keuze te maken. Uit Nederlands onderzoek is gebleken dat een geschikte locatie moet voldoen aan enkele essentiële voorwaarden, wil men elders in de stad het tippelen uitbannen: de plek moet liggen op een aanvaardbare afstand tot een woonbebouwing, op een aanvaardbare afstand tot overige publieke voorzieningen, en ze moet bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Met de hete adem van het Vlaams Blok in de nek mist het schepencollege de politieke moed om zo'n plek aan te duiden. De kans is namelijk groot dat omwonenden, bang gemaakt en opgehitst door derden, moord en brand gaan schreeuwen tegen zo'n plek in hún buurt. En scènes zoals met de asielcentra, daar zit niemand op te wachten. 
De tweede verklaring is de doelgroep. Het gaat hier over hoeren, van wie sommigen nog aan drugs verslaafd zijn ook. Dat zijn geen boeren die met tractoren wegen kunnen bezetten, of fabrieksarbeiders die desnoods de fabriek kunnen platleggen om hun eisen kracht bij te zetten. Deze groep is anoniem, moet werken in de illegaliteit, wordt maatschappelijk met de nek aangekeken, is niet georganiseerd en heeft geen drukkingmiddelen. Kortom, de hoeren kunnen niet protesteren en de beleidsmakers hebben niet de politieke wil om te handelen. Zo dreigt, wat in aanzet een echt prostitutiebeleid poogde te zijn, te ontsporen. 
Kan het anders? Ja, met wat culot en creativiteit. Eén. De federale overheid en de politieke partijen zouden meer aandacht kunnen schenken aan het voorstel van de Sint-Truidense burgemeester Ludwig Vandenhove en een wettelijke prostitutieregeling uitwerken, zodat gemeentebesturen meer beleidsmiddelen krijgen. Twee (en dit is een persoonlijke mening). Het Antwerpse stadsbestuur zou het best een schip kopen, inrichten met ontmoetingsplekjes en sfeervolle lichtjes, douches, een politie- en medisch centrum, een opvangplek waar de meiden/boys kunnen bijkletsen, een plek waar informatie kan worden verkregen over omscholing, afkicken, enzovoort. Stuur de factuur maar naar minister Sauwens, die moet 't Stad toch nog geld. Zo'n boot heeft bovendien het voordeel dat de locatie kan worden aangepast naargelang van de ontwikkeling van de wijk. Ik noem maar wat. Bedenk gerust iets beters, maar doe iets. Op zijn minst: stop ermee tippelaarsters op te jagen totdat er voor hen een alternatief is.

Van: thePiano (amarcord@pandora.be)  
Onderwerp: Persbericht 1 mei Prostitutie is arbeid. Arbeid is recht.

Hallo,
Ik ben zo vrij geweest om je oproep op enkele nieuwsforums te posten: http://www.topradio.be/forum/ en nieuwsgroep: be.politics.
Uit sympathie.

thePiano

Van: Gust Verwerft (gvpt@skynet.be)  
Onderwerp: Website.

Beste,
Een echt goede, sterk informatieve en geloofwaardige site! 

Gust Verwerft, journalist

Vorige Start Omhoog

Copyright © SOS Schipperskwartier 2006